English
Articole de presa
Boc a inaugurat autostrada Turda - Luna
15 Noiembrie 2010 - Romania Libera

Inaugurarea noii bucăți de autostradă Turda - Luna din județul Cluj a prilejuit un nou schimb de replica acide între reprezentanții Puterii și cei ai Opoziției. Autostrada a fost inaugurată chiar de premierul Emil Boc.
Noua bucată de autostradă are practic zece kilometri, plus alți doi care reprezintă bretelele care fac legătura cu drumul național care leagă Câmpia Turzii de Târgu-Mureș. Noul tronson este unit cu cel dat în folosință anul trecut, de 1 decembrie, la Turda și care ajunge la Gilău, printr-un nod rutier. În acest moment, sunt terminați și utilizabili 52 de kilometri din A3. Cei 52 de kilometri, care funcționează în acest moment ca un fel de centură de ocolire a municipiului Cluj-Napoca cu profil de autostradă, scurtează de aproximativ patru ori timpul necesar, în urmă cu un an, de parcurgere a distanței de la Gilău la Câmpia Turzii, care era de aproximativ două ore. Potrivit calculelor Bechtel, constructorul american al autostrăzii, 9.000 de mașini trec zilnic pe această bucată din A3.
Declarații politici
Cei 10 kilometri de autostradă au fost construiți, practic, pe datorie. Bechtel încă nu a încasat nici un leu în contul lucrărilor făcute în acest an. Premierul Emil Boc a declarat că lucrările vor fi decontate anul viitor. În ceea ce privește continuarea lucrărilor, premierul a declarat sâmbătă că nu poate spune în ce direcție și în ce ritm se vor continua lucrările la Autostrada Transilvania, pentru că prioritatea Guvernului va fi finanțarea autostrăzii de pe traseul Coridorului IV Paneuropean, care este finanțată de Uniunea Europeană și confinanțată de autoritățile române.
"Bugetul este în momentul de față în pregătire și căutăm soluții de finanțare a proiectului Bechtel, vom ajunge, sper, la o formulă, în funcție de resursele bugetare pe care le vom avea la dispoziție. Sunt mai multe secțiuni în analiză. (...) Coridorul 4 este extrem de important în ceea ce privește pentru folosirea banilor europeni, iar autostrada Transilvania, în ceea ce privește banii de la bugetul de stat", a spus Emil Boc. La rândul, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, care a participat la inaugurarea autostrăzii sprijinită în cârje, a spus că "de comun acord cu întreg cabinetul, am decis ca sumele alocate pentru Bechtel să fie în funcție de bugetul disponibil pentru că prioritatea zero este atragerea celor 5,6 miliarde de euro pentru infrastructură rutieră terestră și navală". Premierul a parcurs cei 52 de kilometri într-o Dacie Duster, iar la finalul drumului s-a declarat mulțumit de calitatea lui. La eveniment au participat pe lângă cei doi miniștri și ambasadorul SUA, Mark Gittenstein, ambasadorul Turciei, Ayse Sinirioglu (pentru că la construirea autostrăzii lucrează și firma turcească Enka, care formează cu Bechtel un joint-venture), dar și directorul Bechtel România, Mike Swinford.
Inaugurarea autostrăzii a provocat și replici acide între politicieni. Premierul PDL, Emil Boc, a declarat că, dacă Guvernele de după anul 1989 ar fi construit câte un segment de autostradă comparabil cu cele inaugurate în timpul mandatului său, România ar fi avut peste 1.000 de kilometri de autostradă, în loc de doar 300. Însă senatorul PNL, Marius Nicoară, fost președinte al Consiliului Județean Cluj, crede că ceremonia inaugurării autostrăzii de 10 kilometri a fost ridicolă. Senatorul PNL a mai afirmat că tronsonul Luna - Turda ar fi fost gata de 10 zile, dar că oficialii Bechtel nu l-ar fi deschis circulației pentru că ar fi așteptat venirea premierului Boc la inaugurare. El a mai atras atenția că există întârzieri nepermise în realizarea centurii de ocolire a Clujului Vâlcele - Apahida, care este legată de Autostrada Transilvania prin intermediul drumului european E 60. Marius Nicoară a spus că această centură ar fi trebuit să fie gata de un an, dar că, din cauza unor alunecări de teren, care sunt consecința unor studii geodezice necorespunzătoare, această centură nu va fi gata nici în doi ani. De asemenea, senatorul PNL a mai criticat faptul că această centură de ocolire a înghițit deja 150 de milioane de euro, în condițiile în care Ministerul Transporturilor ar fi putut să accepte construirea unei centuri de ocolire a orașului prin Aiton, care ar fi costat doar 35 de milioane de euro și care ar fi fost gata după maximum 16 luni de la începerea lucrărilor.

de CLAUDIU PADUREAN, LARISA NEAGOE

 

 
inapoi      
Printeaza Trimite prin email
Galerie Multimedia
Comunicate de presa
Articole de presa
Adresati o intrebare
  • Proiectul Autostrada Transilvania reprezinta o autostrada cu patru benzi, cu o...
mai mult
Contact Harta site Termeni de utilizare Reguli de confidentialitate
Copyright Autostrada Transilvania 2008. All Rights Reserved.
Website by ROMNET